Dry needling bij Fysiofabriek. Hoe jij snel van je pijn afkomt door een flinterdun naaldje

Dry Needling kan snel verlichting geven bij veel aandoeningen waaronder:

• Nek- en schouderpijn
  • Lage rugpijn

Een zeurende pijn rond je schouderblad bij lang zitten? Of een vage pijn in de heup die kan uitstralen naar het bovenbeen? Zomaar een paar voorbeelden van wat wij met een duur woord ‘myofasciale pijn’ noemen, oftewel pijn afkomstig uit de spieren.

Hoe ontstaat myofaciale pijn? Laten we het voorbeeld van de zeurende pijn rond het schouderblad nemen. Lang in dezelfde houding zitten zorgt voor een verminderde doorbloeding van de spieren. Dat is niet zo handig, want spieren hebben bloed nodig om normaal te functioneren. Gelukkig laat je lichaam je weten dat de doorbloeding afneemt in de vorm een zeurend gevoel. Geconcentreerd aan het werk als je bent, negeer je dit signaal volledig en het zeurende gevoel gaat over naar pijn. Zo ongeveer denken we dat een zogenaamd triggerpoint kan ontstaan.

“Tip: je lichaam probeert je te vertellen om in beweging te komen, wanneer je lang zit. Negeer deze signalen niet!”

Triggerpoints

Een triggerpoint is een pijnlijke verharding in een spier, ook wel spierknoop genoemd. Het vervelende van triggerpoints is dat ze lokale pijn geven, maar ook uitstralende pijn. In ons voorbeeld zou de pijn uitstralen van het schouderblad naar de voorzijde van de schouder en zelfs naar de arm toe.

Behandeling met dry needling

Wat nu? Dry needling is een methode om deze pijn snel te verlichten. Na een grondige intake, waarbij we ook naar de functie van wervelkolom en gewrichten kijken en andere oorzaken uitsluiten, gaan we op zoek naar de triggerpoints. Wanneer we de boosdoener gevonden hebben is het tijd om de naald erbij te halen.

image

Het naaldje dat we bij dry needling gebruiken is heel dun, slechts 0,3mm dik. Het prikje voel je gelukkig meestal niet. Met de naald prikken we in de spierknoop. Dit ervaar je als een dof en zeurend gevoel, vaak ook met uitstraling. Door het naaldje rustig heen en weer te bewegen stimuleren we de spier, een soort krampend gevoel. Dit leidt tot de zogenaamde ‘local twitch response’, de spier spant kortstondig aan. Dit kan meerdere keren gebeuren. Als alle twitches zijn opgehouden, trekken we het naaldje eruit.

De meeste mensen ervaren direct na de behandeling stijfheid in de behandelde spier. Deze stijfheid houdt vaak een paar uur aan en gaat daarna over naar een ontspannen gevoel en afname van de pijn.

Aandoeningen

Dry needling kan bij veel aandoeningen helpen, waaronder nekpijn, schouderklachten, elleboogklachten, lage rugpijn, heup- knie- en onderbeenklachten. Bij Fysiofabriek kun je alle locaties voor dry needling terecht:

Utrecht Oost: Carlien, Maarten, Freek  en Eline.

Utrecht Centrum: Chantal en Nanette

Utrecht West: Tjeerd

Leiden: Maarten B  en Alex.

Klik hieronder om meteen in onze agenda te kijken om snel en gemakkelijk een afspraak te maken.