Knieklachten

Hoe ontstaan knieklachten?

Knieklachten ontstaan vaak als gevolg van overbelasting of door letsel na een (sport)trauma. Sporten waarbij knieklachten veel voorkomen zijn voetbal, volleybal, handbal, rugby, skiën, waterpolo en hardlopen.

Knieklachten door een overbelasting

Een overbelasting aan je knie kan op verschillende manieren ontstaan. Bijvoorbeeld door veelvuldig springen als bij volleybal. Of door repeterende bewegingen bij hardlopen. Een niet uitgebalanceerd trainingsprogramma is ook een veelvoorkomende oorzaak.

Er kunnen factoren aanwezig zijn waardoor een overbelasting aan de knie sneller ontstaat of niet goed hersteld. De fysiotherapeut kan deze factoren in kaart brengen en vervolgens aanpakken.

knie

Voorbeelden van herstel belemmerende factoren zijn;

Te weinig hersteltijd na belasting

• Elk type training heeft een andere hersteltijd. Indie je meerdere malen per week sport, moet dit goed op elkaar worden afgestemd. Je verdere leefstijl, zoals je werk, stressfactoren en nachtrust zijn hierbij ook belangrijk.
  • De fysiotherapeut analyseert je trainingsprogramma en maakt aanpassingen op basis van je doelen en belastbaarheid.

Zwakke bilspieren, bovenbeenspieren of hamstrings

Stijve bewegingsuitlslagen in de rug, heupen, knieën of enkels

• Verkorte spieren, stijve gewrichten of zwakke spiergroepen kun je met behulp van mobilisatie technieken, oefentherapie en een trainingsprogramma je er herstel optimaliseren en je belastbaarheid vergroten.
[button size=”small” target=”_self” hover_type=”default” text=”Optimaal herstellen bij een knie blessure” link=”#”]

Knieklachten na een (sport)trauma

Heb je pijn aan je knie na ernstig (sport)letsel en daarbij wordt de knie dik of je kunt je knie niet meer (zonder pijn of stijfheid) strekken? Schakel dan de huisarts in. Is de aanleiding een paar dagen of langer geleden? dan helpt de fysiotherapeut je aan een diagnose en aan je herstel.

Met fysiotherapie zorg je ervoor dat je in eerste instantie de dagelijkse bewegingen weer pijnloos kunt uitvoeren. Vervolgens wordt er een behandelplan opgesteld op basis van je doelen. Doelen lopen uit van pijnvrij bewegen tot aan sporten op het allerhoogste niveau. Afhankelijk van je doelen wordt er een trainings- en revalidatie- programma opgesteld.

[button size=”small” target=”_self” hover_type=”default” text=”Optimaal je knie laten herstellen na een (sport)trauma” link=”#”]