L-sit

Juli 2019: L-Sit Challenge!

De L-Sit Challenge van Fysiofabriek. Laat je core maar lekker werken deze maand!

 

Door: Tjeerd Venstra

 

Het is alweer juli, wat betekent dat de L weer in de maand zit. Een mooi moment voor een toepasselijke challenge dachten wij zo: de L sit! Deze oefening zet gegarandeerd je buikspieren, heupbuigers en schouderblad spieren in vuur en vlam. Hoe lang kan jij m vasthouden? Post je video op je persoonlijke Facebook of Instagram en tag ons in je bericht. Oja, als je het nog niet hebt gedaan, volg ons meteen even op Facebook en Instagram. Degene met de langste L wint naast eeuwige roem een limited Edition Fysiofabriek Mok.

⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

We hebben twee mokken te vergeven, eentje voor de RX’d division en eentje SCALED. We maken geen onderscheid tussen mannen en vrouwen. Met deze challenge vieren we trouwens dat onze Unscared Crossfit homies vanaf deze maand starten met een #Gymnastics class naast hun reguliere aanbod van Crossfit, Strength en Olympic Weightlifting! Meer weten over Unscared Crossfit? Lees meer op hun website.

Waarom de L-Sit?

Een goed uitgevoerde L-Sit activeert naast de rechte buispieren, de heupbuigers en de spieren rondom de schouderbladen in hoge mate. Wanneer je de L-Sit beheerst, kun je wel zeggen dat je een sterke core hebt. Nuttig bij veel dingen zoals spanning in je lichaam kunnen houden bij klimmen, maar ook bij zware squats of andere gymnastics oefeningen dan de L-Sit.

 

Regels L-Sit Challenge RX’d

Je mag parallettes gebruiken zoals in de video, maar de vloer of elk ander object is goed, zolang uit je video maar blijkt of je aan de beweegstandaard voldoet. Je knieën moeten helemaal gestrekt zijn en je voeten boven je heupen. Hou je armen gestrekt en schouderbladen naar beneden.

 

Regels L-sit Scaled

Ook hier mag je steunen op allerlei oppervakken, parallettes, ringen, een box of je schoonmoeder. Kom in een tuck L sit met gebogen knieën. Je armen zijn gestrekt, knieën hoger dan de heupen en schouderbladen naar beneden.

Fysiofabriek Utrecht Mok
De mok die niet gekocht, maar alleen gewonnen kan worden

Bereken je L-Sit score!

Je score bereken je als volgt: totale tijd in seconden x lichaamsgewicht. Bijvoorbeeld 75kg x 10 seconden = 750 punten. Deze manier van scoren zorgt voor wat meer gelijkheid tussen lichte en zware mensen. Breng jij het er beter af dan de fabrieksarbeiders en de coaches van Unscared Crossfit?

Dus waar wacht je nog op? Film jouw L-sit, post je filmpje waaruit duidelijk blijkt dat je aan de Movement standards voldoet op je Facebook of Instagram en tag @fysiofabriek in je bericht. Met wie ga jij deze challenge doen?

 

 

Meer lezen

Meer oefeningen
Sportfysiotherapie