Kussen onder knie

Door: Tjeerd Venstra
Leestijd: 5 min

Leg geen kussen onder je knie wanneer je je knie verdraaid hebt

3 redenen waarom een kussen onder je knie leggen een slecht idee is

Heb jij je knie verdraaid, of heb je je knie lelijk bezeerd? En zoek je naar manieren om de pijn te verlichten? Wat je ook doet: leg GEEN kussen onder je knie! Lees hieronder waarom dit een slecht idee is.

Misschien lees je dit, omdat je net je knie lelijk verdraaid hebt tijdens het sporten. Je knie is dik en pijnlijk en je zoekt naar manieren om zo prettig mogelijk te zitten of te liggen. Je legt een kussen onder je knieholte en merkt dat dit helpt tegen de pijn en besluit ook maar zo te slapen.

 

Slecht idee.

 

kussen onder knie

Afbeelding 1Deze kussens zien er misschien onschuldig uit, maar vergis je niet.

Hoewel het zeker kan zijn dat je knie een stuk minder pijn doet door er een kussen onder te leggen wanneer je je knie bezeerd hebt, maar voor het verdere herstel is het echt geen goed idee. Hieronder vind je drie redenen om dat kussen de deur uit te doen (of in ieder geval niet meer voor je knie te gebruiken).

Reden 1: je knie wordt stijf door er een kussen onder te leggen

En flink rap ook. Het kussen voorkomt dat je knie volledig kan strekken. Je lichaam past zich helaas ook razendsnel aan situaties aan die sub-optimaal zijn. 

Reden 2: je bovenbeenspieren zijn de dupe

Doordat jij met behulp van het kussen je knie niet meer fatsoenlijk naar de strekstand kan brengen, kunnen jouw bovenbeenspieren (quadriceps) niet meer fatsoenlijk aanspannen. En ze hadden het al zo moeilijk, door de pijn aan je knie en de zwelling, vindt er een proces plaats dat we reflex inhibitie noemen. De pijn zorgt voor een soort misplaatste beschermreactie om je knie te ontzien, waardoor je enorm veel moeite hebt jouw quadriceps aan te spannen.

Reden 3: normaal lopen wordt een uitdaging met een knie die niet kan strekken

Door bovenstaande redenen, de stijfheid en het onvermogen van je quadriceps om goed aan te spannen is normaal lopen een hele uitdaging. Je looppatroon wordt er flink a-symmetrisch van.

Bonusreden: wij fysio’s zijn liever lui dan moe

En houden er niet van om op de behandelbank je knie te mobiliseren. Liever laten we jou afzien in de gym om jou weer optimaal te laten herstellen voor jouw sport!

Hoe kan ik mijn knie weer optimaal laten strekken?

Je weet nu waarom een goede strekking van het grootste belang is, tijd om jouw strekking weer terug te krijgen.

Dit is wat jij er aan kunt doen:

Ga gedurende de dag regelmatig zitten met je hiel steunend op een tafel of andere stoel en laat je knie doorhangen.

Ok, passief dat kussen onder je knie zijn we dus geen fan van, maar wél als we er een actieve strekoefening van maken. Leg het kussen, of een handdoekrolletje onder je knie en strekken dat apparaat. Je knie zakt naar beneden het kussen in en je hakt komt juist omhoog. Zie je been als een soort wip-wap.

Wat kan de fysio doen?

Daarnaast mobiliseren wij je knie op de behandelbank. Dat doen we uiteraard pas na een uitgebreide intake en een onderzoek van je knie. Hierdoor kunnen we een uitspraak doen over hoe lang het gaat duren totdat jij van je knieklachten hersteld bent, en of we je eerst moeten insturen voor aanvullend onderzoek, bijvoorbeeld wanneer we vermoeden dat je je voorste kruisband of je meniscus gescheurd hebt.

Dus als de gezondheid en een spoedig herstel van je knie je lief is. Leg nooit, maar dan ook nooit een kussen onder je knie. Maar echt!

En beter maak je dus meteen een afspraak wanneer je je knie hebt verdraaid, zodat je meteen met je herstel kunt beginnen!