In dit vlog houden we de vorderingen van Merel bij terwijl ze revalideert van een voorste kruisbandreconstructie. Voor de eerdere delen klik hierhier en hier.

Week 12

Merel is 3 keer per week keihard aan het trainen in de fabriek. Kracht en stabiliteit gaan goed vooruit en ze merkt dat het lopen weer beter gaat. Helaas blijft de kniebuiging wat achter. Tjeerd mobiliseert de kniebuiging in de behandelkamer. Klein beetje pijnlijk, maar wel belangrijk om extra aandacht aan te besteden. Naast het mobiliseren heeft Merel oefeningen voor thuis om de buiging verder te verbeteren.

De derde fase in de revalidatie (week 12 t/m week 24)

De totale revalidatie van Merel zal zo’n 9 maanden duren. Hierin zal ze zich flink in het zweet moeten werken om de spieren van haar bovenbeen voldoende sterk te krijgen. Met alleen een nieuwe band is ze er nog niet! In deze fase werkt ze zich al flink in het zweet met krachttraining. Elke week worden de gewichten verzwaard. In het filmpje zie je de volgende oefeningen voorbijkomen:

Sleeën. Merel doet dit als warming up, maar afhankelijk van hoeveel gewicht je op de slee legt, kun je de slee ook als pittige kracht- en conditie workout inzetten.

Romanian Deadlift. Een oefening voor de hamstrings en bilspieren.

Goblet squat. Merel doet deze hier met een elastiek om haar knieën wat zorgt voor meer activatie van haar bilspieren. Dit is belangrijk, omdat een stabiele heup zorgt dat de knie ook stabieler wordt.

Bulgarian split squat. Nu haar been sterker aan het worden is kan ze over op een benige oefeningen. Heel belangrijk, want als er alleen twee benig getraind wordt, bestaat de kans dat ze tijdens de oefening compenseert met haar gezonde been.

Hip thrust. Inmiddels met een aardig gewicht. Dé oefening voor welgevormde ronde billen. Merel doet m natuurlijk om haar heupen zo sterk en stabiel mogelijk te krijgen.

Naast de oefeningen die je in het filmje voorbij ziet komen, is Merel ook begonnen met hardloopoefeningen.

Stay tuned voor deel 5 van #merelvlog