Pijn in de lies?

Pijn in de lies is een veel voorkomende klacht bij sporters, juist bij sporten waarbij je veel schiet- en trapbewegingen moet maken en/of van richting moet veranderen. Denk hierbij aan onder andere aan veldsporten en vechtsporten, maar ook onder hardlopers en dansers en klimmers zien we regelmatig liesklachten voorkomen. Van alle sportblessures is 12%-16% liespijn.

Oorzaken van pijn in de lies

Er zijn veel verschillende oorzaken die pijn in de lies kunnen geven, specifieke oorzaken zoals inklemming van de heup , heup artrose of een liesbreuk. In de praktijk zien we voornamelijk spier of peesproblematiek als oorzaak van liespijn. Op het moment dat wij vermoeden dat er een specifieke oorzaak van pijn in de lies is, dan zullen we in samenwerking met de huisarts aanvullend onderzoek aanvragen.

De meest voorkomende oorzaak van pijn in de lies in de praktijk is adductor gerelateerde liespijn. Daarnaast komen we ook iliopsoas gerelateerde liespijn, inguinale gerelateerde liespijn en pubis gerelateerde liespijn tegen.

Bij adductor of iliopsoas gerelateerde liespijn is het vaak een spier of pees probleem. Inguinale liespijn gaat om de structuren rondom het lieskanaal en bij pubis gerelateerde liespijn is de symfyse – dit is de verbinding tussen de twee bekkenhelften – de oorzaak van de klachten.

Pijn in de lies
Eelco weet hoe je een paar sterke liezen moet bouwen

Anatomie van de lies

De adductoren spiergroep is opgebouwd uit de pectineus, de adductor longus, adductor Magnus en adductor brevis. Tenslotte maakt de slanke dijbeenspier, oftewel de gracilis de adductoren spiergroep compleet.

Laatstgenoemde is een zogenaamde bi-articulaire spier, wat wil zeggen dat de spier een functie heeft over twee gewrichten; over de heup is het een heffer en een aanvoerder (adductie) en over de knie heeft ie een buig- en binnenwaartse rotatie functie.

De eerstgenoemde adductoren spieren hebben alleen een functie over de heup als aanvoerende spieren, maar ook als buig- en strekspieren.

pijn in de lies
De adductor spiergroep van de heup (via Essential Anatomy)

Met pijn in de lies naar fysio

Op basis van het lichamelijk onderzoek bepalen we wat de oorzaak van de pijn in de lies is. Ook willen we weten of het acute liespijn is of dat het een klacht is die langer aanwezig is. Zoals acute liespijn al doet vermoeden gaat het om liespijn met een acuut ontstaan. Langdurige liespijn kan zowel vanuit een acuut moment ontstaan of iets zijn wat er langzaam insluipt, maar is langer dan 12 weken aanwezig.

We gaan vervolgens een traject met jou aan om je belastbaarheid weer op te bouwen zodat je weer kan sporten zonder pijn in de lies. Denk hierbij aan oefeningen gericht op mobiliteit, kracht en het verbeteren van beweegpatronen, we richten ons hierbij niet alleen op je heup, maar ook andere onderdelen in de keten zoals je romp, knie en enkel.

Meer lezen

Bekijk al onze heup oefeningen (het zijn er nogal wat)