Laat je vingers testen
voor maximale klim performance

Start je sterke vingers reis nu

✓ Precies weten wat je sterke en zwakke grip type is
✓ Vergelijk jezelf met onze database klimmers van 5C tot 8A
✓ Bepaal het optimale start niveau van jouw vinger training

4 Redenen om je vingers te laten testen voor klimmen

  1. Eindelijk antwoord op de vraag: “ligt het aan mijn zwakke vingers, of is het toch mijn klimtechniek?”
  2. Krijg inzicht in krachtsverschil tussen dominante en niet dominante hand
  3. Weet wat de verhouding is tussen open hand en je half crimp grip
  4. Ontdek jouw ratio grip vs lichaamsgewicht en vergelijk jezelf met onze uitgebreide database van klimmers van 5C tm 8A.

 

Verbeter je klim performance

Let’s face it, je klimtechniek kan nog zo goed zijn, maar als jij niet aan dat randje kan blijven vasthouden, dan houdt het natuurlijk snel op. Keer op keer komt weer naar voren dat er een zeer sterke correlatie is tussen vingerkracht en max klimniveau. Dus wil jij hard kunnen senden, dan heb je een paar sterke vingers nodig! En om sterke vingers te bouwen, is inzicht in je huidige situatie wel zo handig.

 

Daarnaast kunnen sterke vingers helpen om minder vaak geblesseerd te raken aan je vingers.

Vingers testen voor klimmen

Onze test setup is ideaal om je vingers te testen. Ons geavanceerde meet apparaat kan tot op 100 gram nauwkeurig hoe sterk (of hoe zwak 😉 jij bent. Doordat we de test uitvoeren met het apparaat bevestigd aan ons platform op de grond in plaats van hangend, krijgen we de meest ‘pure’ indicatie van vingerkracht; je kunt nu bijna 100% alleen je vingerspieren aanspannen om tot een meting te komen.

Dit in tegenstelling tot hangend meten, waarbij je typisch gezien test wat het maximale gewicht is waarmee je met twee armen kunt hangen aan een hangboard, zoals bijvoorbeeld een Beastmaker 1000 of 2000. Met deze vorm van testen (en trainen overigens), meet je voor een groot gedeelte passieve spanning.

Het kunnen leveren van deze passieve spanning met zoveel mogelijk toegevoegd gewicht, vertaalt zich mogelijk minder goed naar de situatie waarin je klimt (behalve als je zou klimmen met 20kg extra gewicht tussen je benen 😉 ). Om sterker op de muur de te worden, wil je zoveel mogelijk activatie van spiervezels bereiken. Want, hoe meer spiervezels tegelijkertijd actief kunnen zijn, hoe sterker jij bent. We weten dat juist bij passieve spanning, er minder activatie is dan bij de actieve spanning.

vingers testen klimmen

Hoe zit de krachttest voor de vingers eruit?

De hele test neemt ongeveer een half uur in beslag. Na een gedegen warming up waarin we je vingers optimaal voorbereiden, ben je klaar om hard te trekken aan het 20mm randje. We testen twee posities: we starten met de drie vinger open hand grip (front 3, pink is vrij).

Daarna is het tijd voor de half crimp. Beide grip types zo sterk mogelijk hebben is uitermate nuttig, zodat jij op de muur meerdere opties hebt om te blijven hangen. Vaak zien we dat de open hand grip aanmerkelijk zwakker is dan half crimp. Vanuit een blessure preventief oogpunt is het zinvol om meer open hand te klimmen, omdat dit grip type tot wel vier keer minder druk op het A4 ringbandje en 30 keer (!) minder druk op de A2 van je vingers zet.

Daarbij vertaalt een sterke open hand zich ook goed naar beter kunnen blijven hangen aan slopers.

Voor wie?

Wanneer jij een aantal jaren klim ervaring hebt en je serieus werk wilt maken om naar het volgende niveau te komen, dan is deze test voor jou! Je maakt hiervoor een afspraak bij een van onze klimfysio’s in Leiden of Utrecht.

 

Vingers testen voor klimmen in het kort:

Locatie: Leiden: Boulderhal Kunststof en Utrecht: Boulderhal Energiehaven

Voor iedereen die het maximale uit zijn of haar klimmen wil halen

Duur: 30 minuten. Inclusief testen: open hand, half crimp, linker en rechter hand

Prijs: €55,-

Onze klimfysio’s

Waarom Fysiofabriek?

Bij Fysiofabriek geloven we niet in one size fits all, maar in maatwerk. Persoonlijke aandacht in een fijne inspirerende setting. Wij begrijpen jouw sport en hebben de expertise in huis om het maximale uit jouw capaciteiten te halen.

Meer lezen

Fysiofabriek: no-nonsense fysiotherapie in Utrecht sinds 2015
Pijntje aan je vinger bij klimmen? Bekijk hier de H-Tape Tutorial.

Literatuur

Saul D, Steinmetz G, Lehmann W, Schilling AF. Determinants for success in climbing: A systematic review. J Exerc Sci Fit. 2019 Jul;17(3):91-100. doi: 10.1016/j.jesf.2019.04.002.

Vigouroux L, Quaine F, Labarre-Vila A, Moutet F-O. Estimation of finger muscle tendon tensions and pulley forces during specific sport-climbing grip techniquesJ Biomech. 2006;39:2583-2592. doi:10.1016/j.jbiomech.2005.08.027.